rynek Coca-coli i Pepsi w Urugwaju

( 3 Votes ) 

Analizujac ceny napojow gazowanych mozna dojsc do ciekawych wnioskow na temat spoleczenstwa. Widac tutaj roznice w podejsciu do klienta przez marketingowcow w porownaniu z Brazylia czy Argentyna. Urugwaj charakteryzuje sie przede wszystkim malym rynkiem(okolo 3 mln mieszkancow), a jego gospodarka uzalezniona jest od tego co sie dzieje w Brazyli i Argentynie.

Na poczatek ceny coca-coli:

- U$10 - szklana butelka 200 ml

- U$17 - aluminiowa puszka 0.33l

- U$25 - aluminiowa puszka 0.25l coca cola light

- U$26 - plastikowa butelka 600ml - taka sama cena tez dla odmian light i zero

- U$26 - szklana butelka zwrotna 1l

- U$33 - szklana butelka zwrotna 1l coca-cola light

- U$37 - plastikowa butelka zwrotna 1.5l

- U$44 - plastikowa butelka zwrotna  2l

- U$47 - plastikowa butelka zwrotna 1.5l coca-cola light

- U$48 - plastikowa butelka 1.5l

- U$55 -  plastikowa butelka 1.5l coca-cola zero i light

- U$58 - plastikowa butelka 2.25l 

- U$63 - plastikowa butelka 2.5l

- U$66 - plastikowa butelka 2.5l coca-cola light

ceny pepsi

- U$17 - aluminiowa puszka 0.33l

- U$24 - plastikowa butelka 0.5l

- U$27 - szklana butelka zwrotna 1.25l

- U$35 - szklana butelka zwrotna 1.25l pepsi light

- U$48 - plastikowa butelka 1.5l

- U$50 - plastikowa butelka 2l

- U$55 - plastikowa butelka 1.5l pepsi light

- U$63 - plastikowa butelka 2.5l 

 

Poza tymi 2 markami wytwarzana jest tutaj lokalna odmiana coli(Nix cola). Nie produkuje ona butelek zwrotnych a ceny ma nastepujace:

- U$26 - plastikowa butelka 1l

- U$33 - plastikowa butelka 1.5l

- U$38 - plastikowa butelka 2l

 

Jak spojrzec natomiast na polki sklepowe to najwiecej miejsca zajmuja napoje ze szklanymi butelkami zwrotnymi. Pokazuje to wedlug mnie rozsadek i oszczednosc tutajszych mieszkancow. Za to bardzo rzadko widuje kogos pijacego napoj z puszki. Czyli rynek jest glownie zdominowany przez butelki zwrotne, a glowna walka o klienta odbywa sie na poziomie pojemnosci ok 1l. Pochwalilbym tutaj posuniecie marketingowcow z Pepsi aby sprzedawac inna pojemnosc butelki(1.25l) za niewiele wyzsza cene U$1. Teoretycznie Pepsi sprzedaje napoj 20% taniej ale praktycznie wiadomo, ze koszt produkcji jest znikomy a liczy sie obrot, ktory przez to posuniecie wydaje sie duzo wiekszy. Natomiast lokalna konkurencja zdecydowala o sprzedazy napojow 1l w zwyklych butelkach plastikowych i o symboliczny U$1 taniej. Co ciekawe wszystkie te napoje wydaja sie miec ustalone z gory przez koncerny ceny sugerowane, ktore sa naklejane na lodowkach. Przez co nie ma roznicy czy sie kupuje napoj w kiosku, supermarkecie czy dyskoncie cena jest zawsze ta sama.

Kolejna ciekawa sprawa to napoje typu light. W polsce sa one albo nieznacznie tansze albo rowne flagowym produktom. Tutaj natomiast sa wyraznie drozsze glownie w najwazniejszym segmencie 1l. Wedlug mnie moga byc tego 2 przyczyny. 1. Korzystaja z mody na odchudzanie i sprzedaja sie niezle. Albo stanowia mala czesc rynku i w ten sposob odbijane sa koszty marketingowe. Natomiast ciekawostka jest dla mnie fakt dlaczego ceny tych napojow sa takie same dla pojemnosci mniejszych niz 1l:). 

Ciekawa jest tez duza rozbierznosc cenowa pomiedzy butelkami zwrotnymi a niezwrotnymi. Nie sadze aby taka duza roznica byla w kosztach produkcji. Mozliwe, ze jest to uwarunkowane przez rzad w ramach wspierania proekologicznej polityki. Inne rozwiazanie to skupienie na zamozniejszych klientach i przyjeciu,ze konsumuja oni wiecej tego napoju a zarazem nie chce im sie dzwigac butelek zwrotnych zakladajac ze nie sa oni tacy wrazliwi na cene.

Uwaga zwrocilbym jeszcze na mala ilosc marek napojow gazowanych slodzonych, ktore tutaj sie spotyka. Poza wymienionymi wczesniej 3 spotkalem sie jeszcze z marka Solaris, ktora sprzedaje swoje napoje na bazie wody mineralnej. Co ciekawe nie ma jej w segmencie typu cola. Natomiast wystepuja tutaj glownie 2 smaki. Napoje grejfrutowe i pomaranczowe. Napoje cytrynowe sie widac nie sprawdzily i sprite tez jest chyba tylko dla ozdoby na polkach. Duza czesc tego rynku zajeta jest przez Paso Toro marke przejeta przez pepsi ale specjalizujaca sie w napojach grejfrutowych i pomaranczowych. Przez co schwepps jest bardzo slabo rozpoznawalny, a nawet ciezko go znalesc.

 

Podsumowujac Urugwajczycy to oszczedny narod. Napoje musza byc koniecznie z lodowki i w jak najwiekszych pojemnosciach butelek zwrotnych. Ceny w supermarketach nie odbiegaja od tych w malych sklepach co sugeruje, ze nie lubia oni daleko chodzic po zakupy:).